Son on yılda Facebook kadar popüler fakat kutuplaştıran bir servis bulamazsınız. 10 yıldan kısa bir sürede Facebook milyarı aşkın kullanıcı topladı, bir filme konu oldu ve dünyanın her köşesindeki insanı birbirine bağladı. Dünya üzerinde teknoloji konusunda onun kadar iyi tanınan sadece iki marka var, Apple ve Google ki onlarında başlangıç tarihi olarak avantajları var.
2016 sosyal medya devi için daha fazla kullanıcı, data ve gelir toplayacakları bir yıl olsa da aynı zamanda ne kadar yol aldığını gösteren, teknoloji dünyasının ne kadar hızlı geliştiğini hatırlatan bir yıl olacak.
Facebook yaşlanmaya başlarken (12 yıl teknoloji yaşı olarak 70 yaş demek, değil mi?) yarattığı sosyal medya endüstrisindeki işlevselliği sorgulanmaya devam edecek. Facebook’un yok olmasından bahsetmiyoruz, aksine istatistikler bu yıl da kullanıcı sayısının ve gelirlerinin artacağını söylüyor, biz Facebook’un kimliğinden bahsediyoruz, yeni özellikleri ve reklam stratejileri arasında kaybolma riski taşıyan kimliğinden.
Kısaca, Facebook şu anda ne, tanımlanmasında rol aldığı sosyal medya alanında nereye oturuyor sorularını soruyoruz.
Daha İyi Algoritmalar Oluşturma
Facebook’un iyi ve kötü yanı her şeye olması. Arama motoru, buluşma merkezi, aile fotoğraf albümü, adres defteri ve gazete, hepsi birarada. Ayrıca birçok uzun zaman kullanıcısı için hiç bitmeyen okul buluşması.
Facebook’un en belirgin problemi çok fazla bilgi ve bağlantıya sahip olmasından dolayı hiçbirinin düzgün takip edilemeyecek hale gelmeye başlaması. Twitter, Snapchat veya WhatsApp gibi uygulamalar Facebook’un ana alanı olan fotoğraf paylaşımı veya durum güncellemesi gibi özellikleri tek tek paylaşmaya başladılar.
Facebook Haber Kaynağı algoritmasını 2013 yılında birden fazla kez değiştirdi, iki kere daha yüksek kaliteli içerik sunabilmek için. Kullanıcılarının hangi arkadaşlarından gönderileri görmek istediklerini belirlemek için yıllarını verdi artık kullanıcıların ilgi alanlarını ve duymak istedikleri haberlerin neler olduğunu anlamasının zamanı geldi.
Platform kullanıcıları karşılaştılaştıkları reklamlar ile etkileşime geçmeleri için teşvik ediyor, bu şekilde reklamların nasıl işlediği ve kullanıcıların ne görmek istediğini öğrenmeye çaba sarf ediyor. Bir milyardan fazla kullanıcı ve bir milyondan fazla reklamcı ile oldukça zorlu bir mücadele fakat 2016 yılında Facebook büyük ihtimalle durumu çözmeye oldukça yaklaşmış olacak.
Facebook Aralık ayının başlarında yapay zeka araştırma ekibini büyütmek ve geliştirmek istediklerini duyurdu, algoritmalarını iyileştirmek istediklerinin kesin bir işareti.
Forrester Research’ten analizci Nate Elliott: “Facebook büyük ihtimalle şimdiye kadar toplanmış en büyük kullanıcı datasına sahip. Kullanıcılarının ilgileri ve tercihleri hakkında herkesin bildiğinden çok daha fazla bilgiye sahipler, bu bilginin etrafında dönüp durmayı bırakıp kullanmaya başlarlarsa çok güçlü olurlar.” diyor.
Bu bilgilerin ve verilerin kullanılmasının büyük bir kısmı Google benzeri site içi arama motorları “Graph Search”ün etrafında dönüyor. Google araması size yakın restorantlar ile geri döner. Mükemmel bir Facebook dünyasında da bu şekilde fakat arkadaşlarınızın, güvendiğiniz insanların önerilerine göre sıralanmış olarak.
Graph Searh hala erken dönemlerinde, şirket Ocak ayında duyurmasına rağmen sadece Birleşik Devletler kullanıcıları için ve Ağustos ayında aktif hale getirdiler. Facebook’un bu servisi 2016 yılında mobil platformalara getirmesini bekleyebilirsiniz.
Daha Alakalı Reklamlar
Graph Search’ü mükemmelleştirmek Facebook’ün veri deposunu kullanmasının sadece bir yolu. Diğeri, reklam hizmetini iyileştirme, net kazancı ve kullanıcıları ile ilişkisi için daha önemli bir konu. Kullanıcılar için ilgilerini çekmeyen ya da kişilikleri ile uyuşmayan reklamlarla karşılmak kadar sinir eden başka bir konu bulmak oldukça zor. haber Kaynağında davetsiz bir misafir.
Facebook’ta 1 milyondan fazla reklamcı var fakat 25 milyondan fazla küçük işletme sayfası bulunmakta.Bu potansiyel reklam müşterisi anlamına geliyor ve 2016’te Facebook onların peşinden gitmeye devam edecektir. Eğer Facebook kullanıcı ilgi ve isteklerine göre reklam sunmayı başarırsa bu küçük işletmelerin Facebook’a bir ya da iki reklam vermesine kesin gözle bakabilirsiniz.
Otomatik oynamaya başlayan video reklamlarının kullanıma geçmesiyle reklam gelirleri 2016’te yükselişe geçecektir. Reklamcılardan uygun kullanıcılar önüne reklam getirme baskısı artacağı için Facebook bu konuya kesinlikle yoğunlaşacaktır.
Şirket reklamları ağır ağır yayınlıyor, sadece az sayıda kullanıcıya. Reklamlar tüm kullanıcılara genişletildiği zaman, büyük ihtimaller 2016’ün ilerleyen aylarında, reklam algoritmasının ne kadar etkili olduğunu görebileceğiz. Haber Kaynağında bir gönderiyi geçebilirsiniz fakat otomatik çalışan videoları görmezden gelmek biraz zor. Kullanıcılara alakasız reklamlar yönlendirmek Facebook dahil herkes için negatif etki yaratacaktır.
(Sözde) Gençlerin Kaçışına Müdahele
Reklamlar elbette sadece platform kullanıcıları etkileşime geçerse işe yarar ve Facebook 2013’ün sonlarında gençlerin sosyal ağı kullanımı –daha doğrusu kullanmaması- hakkındaki şüphe bulutlarıyla uğraşarak geçirdi.
Bu uzun zamandır tartışılan bir konu. Facebook kullanım istatistiklerini yaşa göre gruplamıyor, bu sebeple herhangi bir zaman diliminde hangi yaş gruplarının sosyal platformu ne kadar kullandıkları hakkında kesin bilgiye ulaşmak zor. Gençler, genellikle teknolojik yatkınlığı en yüksek olan yaş grubu, hangi teknolojik ürünlerin ilgiyi hakettiklerini belirledikleri için sosyal ağlar için en önemli kullanıcı grubunu oluşturuyorlar.
Facebook’un durumunda son üç aydır gençlerin sosyal ağı kullanmayı bıraktıklarını gösteren birçok kanıt öne sürüldü.
En bariz olanı da Facebook’un gelir duyurusunda CFO David Ebersman’ın bazı gençlerin artık Facebook’ta daha az zaman geçirdiğini kabullenmesiydi. Çok kısa bir değinmeydi ve geçler ile tam olarak kastettiği belli olmasa da şüphe tohumlarını saçmış oldu.
Ekim ayında Facebook gönderilerin genel yapılabilmesi için gereken yaş sınırını aşağıya çekti. Bu sayede isteyen gençler daha geniş kitlelere gönderilerini sunabilecekler. Eğer başka sosyal ağlar bununla gençleri kendilerine çekebiliyorlarsa Facebook da bu fırsatı kaçırmak istemedi.
Facebook’un genç kullanıcıları kaybetmekten endişeleniyor olabileceği hakkında en son kanıt Kasım ayında Snapchat’i 3 milyar dolara satın almaya çalışmalarıydı. Fotoğraf paylaşım uygulaması gençler arasında oldukça popüler, günde 400 milyon fotoğraf ve video gönderildiğini iddia ediyor, ve Facebook bu genç kullanıcılardan yararlanabilirdi.
Sorduğunuz kişiye göre bu konu Facebook’un en önemli sorunu ya da medya tarafından abartılan bir kou. Wedbush Securities analisti Michael Pachter’a göre evde olan gençler ailelerinive arkadaşlarını her gün gördüğü için Facebook’un ana işlevi onlar için işe yaramaz halde. Gençler Facebook’a sadece göz atıyorlar, o yüzden her gün kullanıp kullanmamaları öndemli değil, Facebook insanlar yaşlandıkça daha değerli gelmeye başlıyor.
“Gençler mevzusu çok, çok abartıldı. Analistler buldukları her fırsata atlayıp abartırlar, CFO öksürse, Facebook hastalandı yazarlar.”
2016 yılında Facebook hala gençlerin uğrak yeri mi değil mi öğreneceğiz. Eğer değilse de Facebook’un gençleri geri çekmek için planlarını izleyeceğiz. Gelir rakamları ne gösterirse göstersin, Facebook yatırımcıları gençlerin ne dediğini yakından takip edecektir.