Bir startup kurucusuyla birkaç kadeh bir şey içecekseniz, muhtemelen uzun süreç içerisinde öğrenilmiş iyi ya da kötü birkaç hikaye duyacaksınızdır. Sıfırdan bir şirket kurmak kolay bir şey değil...

Bir startup kurucusuyla birkaç kadeh bir şey içecekseniz, muhtemelen uzun süreç içerisinde öğrenilmiş iyi ya da kötü birkaç hikaye duyacaksınızdır. Sıfırdan bir şirket kurmak kolay bir şey değil, özellikle bir yatırım arıyorken ve size girişimciliği sağlayacak başarı yoluna götürecek önceki adımlarınızdan bir şeyler öğreniyorken.

Rusya ve Avrupa yakınlarındaki büyük ya da küçük çaplı startuplar, bu hafta teknoloji startupı konferansı Sluch için Helsinki’de buluştular. Büyümekte olan bazı şırketler için verilen ipuçlarından bazıları oldukça basitti; ama bilgeliğin uyarıcı sözleri ve hikayeleri, kendi yaklaşımınıza yeni bir bakış açısı getirtebilir.

İşte, daha önce bu yollardan geçmiş olanlardan, startup kuruyor olmanın başlarında akılda bulundurulması gereken birkaç şey:

1- Her şeye açık olun

1- Her şeye açık olun

100$ maliyeti olan e-ticaret şirketi DealDush’ın kurucusu olan William Wolfram, startupların, yatırım arayışındayken sermayedar girişimcilerin eleştirileriyle baştan savılmamaları gerektiğine inanıyor.

“Gayet basit bir tavsiye,”diyor Wolfram. “Bir kurucu ne üzerine çalışmaları ve ne yapmaları gerektiğiyle ilgili bir toplantıdan uzak durmalı. sermayedar girişimcilerden, her ne kadar onlar yatırım yapmak istemeseler de, büyük bir değer ve geri dönüş alabilirsiniz.”,

2- Farklı olun

2- Farklı olun

Supercell CEO’su Ilkka Paananen, dünya çapında en popüler iki iOS uygulaması olan strateji oyunu Clash of the Clans ve sosyal çiftçilik oyunu Hay Day’in arkasındaki güç olan 3 yıllık şirketiyle oldukça başarı yakaladı. Startuplara verdiği tavsiye ise yaratıcı kalmaları ve hatalardan ders almaları.

“App Store’da sadece popüler olan şeylere bakmayın ve bu yapılanların ötesinde nasıl şeyler ortaya koyabileceğiniz görün,” diyor Paananen, “yeni ve heyecanlı bir şeyler üretmeye çalışın.”

Ayrıca, Supercell her ürün başarısızlığını bir şişe şampanyayla karşılıyor. “Başarısızlıkları kutluyoruz,” diyor Paananen. “Başarısız olmak eğlenceliymiş gibi davranmıyoruz -insanlar kendilerini bir oyunun üretimine adıyorlar ve bazen bu oyunlar başarılı olamayabiliyor. Ama biz bu başarısızlıklardan çok gördük. Analizini yapıp neyin yolunda gidip neyin gitmediğini konuştuk. Öğrendiklerimizi kutlamak için de bir şişe şampanya patlatıverdik.”

3- Seçici olun

3- Seçici olun

Karşınıza geçip tavsiyelerde bulunanlar çok olacak; ama asıl takip ettiklerinizin püf noktalarından yola çıkarak seçici olun.

Nitro Game’deki yapımcılardan biri olan Jukka Hilvonen, “Doğru tavsiyeyi dinleyin,” diyor.  “Gelişmeye müsait programlar üzerinde duruyorken, farklı alanlardan ve farklı tavsiyelerle gelen bir çok yetenekli insanla tanıştık.Ancak hepsinin söylediğini dinlemeye kalksaydık, kendi kuyruğumuzu kovalıyor olurduk. Bazıları mobile başvurmanın yolunun parasız kullanılan uygulamalar yapmak olduğunu söyledi; ama interaktif hikayeleme yaptığımız için, bu oldukça zor olurdu.”

4- Dengeli olun

4- Dengeli olun

Şubat ayında, Small Giant adlı startupı kurmuş olan Markus Haltunnen, iyi kurulmuş bir takımın başarı için çok önemli olacağını söylüyor.

“Takımınızın dengeli olduğundan emin olun. Birlikte çalışan yetenekli insanlara sahip olmak yetmiyor ne yazık ki. İki grafik tasarımcımız ve bir yazılım geliştiricimiz vardı; ama daha fazlasına ihtiyacımız olduğunu biliyorduk. Yetenek ya da bilgi konusundaki boşlukları fark edebilmek önemli. Şanslıydık ki, yatırımcılarla konuşma konusunda tecrübesi olan biri vardı takımda ve sermaye arıyorkenki anahtarımız oydu.”

5- Öteyi düşünün

5- Öteyi düşünün

Yoga Retreat uygulamasının kurucusu Tiina Zillacus, şirketinizin ileride genişlemesine karşılık neleri tutmanızın gerektiğini göz önünde bulundurmanın önemli nokta olduğunu söylüyor.

“Yatırımcılara ihtiyacınız varsa, o ankini oynuyorken bile bir sonraki seviye için yeterli olan parayı toplayın. Şu an için sizinle ilgilenmiyorlarsa bile, ilerde ilgilenebilirler. İlişkileri kurmak ve öteyi düşünmekle alakalı bir durum bu, sadece neye ihtiyacınızın olduğu değil, bundan iki yıl sonrasında nelere ihtiyaç duyabileceğiniz ile alakalı.”

Zillacus aynı zamanda, sizin bulunduğunuz kategoriye ilgi duyan bir yatırımcı bulmanın da iyi olacağını belirtiyor. “Takım elbiselerle bir odanın içine yürüdüğünüzde, ne istediğiniz konusunda bir fikre varmazlar. Bir keresinde bizim için doğru kişi olabileceğini düşündüğümüz birini gözüme kestirmiştim, böylesinde fark edilmek daha kolay olmuştu.”

6- Yarışı unutun

6- Yarışı unutun

Rekabetinizi biliyor olmak bir şey; ama bunun her hareketinizi etkilemesine izin vermeyin.

Singapur asıllı Nonstop Games’in CEO’su ve kurucularından biri olan Juha Paananen, “Rekabetten çok, dikkat eksikliğinden dolayı ölüp gitmeniz muhtemel,” diyor.  “Bazı şirketler, rakiplerinin neler yaptıklarına çok fazla bakınırlar ve kendi işlerine odaklanamazlar.”

7- Kendinizi pazarlayın

7- Kendinizi pazarlayın

AdColony’nin CEO’su ve oyun şirketi olan Activition | Blizzard’daki satış departmanının eski başkanı olan Will Kassoy, çoğu startupın güçlü bir konsepte sahip olmanın yeterli olduğunu düşündüğünü; ancak durumun aslında öyle olmadığını söylüyor.

“Yaptığının peşine gelirler, sözü her zaman geçerli olmuyor ne yazık ki. Biraz pazarlama yöntemlerine de ihtiyacınız var.”

Bir takım kiralayın ya da etkili gözler önünde markanızın haberini yapabilecek ekstra kaynaklar edinin.