İleriye Gitmek İçin Önce İleriyi Planla!

Nereye gittikleri üzerinde bir dakika bile düşünmemiş onlarca insanla karşılaşıyorum ve her defasında aynı oranda şaşırıyorum. Özellikle kendi hayatında kısa ve uzun vadede hiçbir hedef belirlememiş onlarca kişi, nereye gittiğini ve nasıl gittiğini bilmeden ömründen ömür çalıyor.

 Bu bana hep şaşırtıcı gelmistir. Bir insanın kendi hayatı üzerine düşünmemesi, kendine kısa-uzun vade hedefler belirlememesi ve bu hedefler için plan yapıyor olmaması insana yaşanmak için verilmiş bir hayatın olabildiğince kötü kullanılması anlamına geliyor.

Hiç bundan 5 sene sonra nerede ve hangi pozisyonda olmak istediğinizi düşündünüz mü? Şu anda yapmış olduğunuz işte sizi daha ileriye götürecek hedefleriniz var mı? Yaşarken neyi nereye getirirsem daha iyi olur sorusunu kendinize soruyor musunuz? Eğer bunların hiç birini yapmıyorsanız, yapın! Çünkü başarılı olmak için kendinize hedefler koymalısınız. Hedefler koymalısınız ki o hedeflere nasıl gideceğiniz üzerine düşünün. Bu hedeflere yoğunlaşın ve bu uğurda kendinizi geliştirin. Fark edeceksiniz ki bunu yaparak hayatınızın kontrolünü elinize alıyorsunuz, hayatınızı planlıyor, önceliklerinizi belirliyorsunuz.

İşte, hayatınıza daha etkili hedefler koyabilmek için dikkat etmeniz gereken noktalar:

  • Hedefe Giden Yolun  Haritasını Çizin: Hedef koymak esasında işin en kolay tarafıdır. Asıl zor      olan, bu hedeflere sizi götürecek yol haritasını hazırlamak. Yani, herkes      “ben 5 sene sonra Satış Müdürü olacağım” diyebilir, ama çok azı “bu hedefe      şu şekilde ulaşacağım” diye ekler. Dolayısıyla, hedeflerinizi koyduktan      sonra bu hedeflere tırmanmak için gereken merdivenleri inşa etmelisiniz.

 

  • Hedeflerinizi Yazın ve  Görünür Hale Getirin: Burada önemli olan, 1 saatte oluşturduğunuz      hedeflerinizi hayatınızın geri kalanında unutmamak. Oluşturduğunuz hedefin      büyüklüğüne göre, gerekirse yeni bir yaşam inşa etmeniz gerekiyor.      Dolayısıyla hedeflerinizi ve yol haritanızı bir yere yazın, yazdığınız bu      planı sürekli görebileceğiniz bir yere asın. Bu ofisinizin en büyük duvarı      olabilir, eğer satışçıysanız arabanızın ön konsolu olabilir veya her      yatağa yattığınızda göz göze gelmeniz için, tavanınız bile olabilir. Bu      sizin yaratıcılığınıza kalmış, ama unutmayın, bu hedefleri unutmanın      telafisi olmaz.

 

  • Takip Mekanizması Kurun:      Hedeflerinizi koydunuz, yol haritasını çizdiniz. Peki bu yolda yürümek      için attığınız adımları nasıl takip edeceksiniz? Kendinize check-listler      oluşturun, sonraki adımlarınızı planlayın ve tamamladığınız adımları not      alın. Tamamladığınız her adım için kendinizi ve yönteminizi değerlendirin.      “neredeyim, nereye gidiyorum” sorularını sorabileceğiniz yol molaları      verin. Ödül & Ceza sistemi kurun. Sizi hedefe götüren her başarılı      adım için kendinize bir ödül verin, sizi yoldan saptıran her gelişme için      bir ceza planlayın.

 

  • Ulaşılması güç olmamasının      yanında, ulaşılması için ciddi tavizler vermeniz gereken hedeflerden de      kaçının. Ford Pinto, Ford’un 1970’de çıkardığı bir model. Yönetim Kurulu,      bu aracı tasarlarken “kesinlikle 2.000$’ın üstüne satılmayacak ve devrinin      en uygun fiyatlı arabası olacak” şeklinde bir plan yapmıştı. Öyle de oldu,      Ford Pinto, piyasaya çıktığı 1970’te 2.000$’a satılmaya başlandı. Ancak      bunu yaparken bu araçla ilgili başka bir istatistik de kayıtlara geçti, o      yıllarda dünyada ölümlü kazaya en çok karışan araç. Peki bu neden oldu?      Çünkü ulaşılması çok güç olan “2.000$ altı araba yapma” hedefi yüzünden      Ford çalışanları, maliyetleri indirmek amacıyla standart güvenlik      adımlarını yarı yarıya indirmişlerdi.

 

  • SMART Hedefler Koyun: Özel      sektörde çalışıyorsanız pek çoğunuz SMART hedefleri duymuşsunuzdur. Kulağa      çok klişe gibi gelse de, hedeflerin bu çerçevede koyulması işinizi hem çok      kolaylaştıracak hem de motivasyonunuzu arttıracaktır. Çok basit haliyle      SMART’ı şu şekilde açıklayabiliriz:
    • Specific: Hedefiniz net ve       spesifik olmalı. Hedefiniz için kesinlikle çok genel bir tanımlama       yapmayın.
    • Measurable: Hedefiniz       ölçülebilir olmalı. “Satışları arttıracağım” şeklinde bir hedeften       ziyade, “1. Çeyrek sonuna kadar satışları %20 arttıracağım” çok daha       ölçülebilir bir hedeftir.
    • Achievable: Ulaşılması güç   hedefler motivasyonunuzu da kötü etkileyeceği için, hedeflerin       ulaşılamayacak kadar zor olmaması çok önemli. Bunu yapmak için öncelikle       kendinizi ve yeteneklerinizi biliyor olmanız gerekiyor. Ancak dikkat       edin, hedefin ulaşılabilir olması, çok da kolay ulaşılması gerek anlamına       gelmiyor. Ulaşılabilir ama zorlayıcı hedeflere çalışın.
    • Realistic: Hedeflerinizin       gerçekçi olmasına dikkat edin.
    • Time-bound: Hedeflerinizin       bir “başlangıç – bitiş” tarihi olmasına özen gösterin. Bir zaman planı       çizin ve bu plana bağlı kalın.

Bu yöntemi hayatınızda uyguladıkça fark edeceksiniz, artık ne istediğini bilen ve bunu elde etmek için planları olan birine dönüşeceksiniz. Bu, sizi hayatta ne için yaşadığını bilmeyen ve mücadele edecek gücü içinde bulamayan binlercesinden farklı biri haline getirecek. Fark edileceksiniz ve takdir edileceksiniz. Çok çalışmanın değil planlı ve hedefli çalışmanın iş yaptığını göreceksiniz. Hedef koymak ve plan yapmak bir insanın hayatı boyunca elde edebileceği en efektif alışkanlıklardan biridir, sakın unutmayın.

Şimdi cevap verin, 5 sene sonra nerede olmak istiyorsunuz?